در فرهنگ مردم ایران زمین سیزدهمین روز فروردین روز طبیعت است و هر سال مردم این سرزمین در چنین روزی به دل طبیعت می روند و بر اساس یک خرافه قدیمی که هنوز در عصر پسا مدرنیسم متاسفانه حتی در بین برخی از تحصیلکرده ها رایج است نحسی سیزده را بدر می کنند ؟ ! 

 

امسال فضای طبیعت گردی در روز سیزده با سال های قبل تفاوت دارد و در عصر کرونا ، مردم باید بدانند نشستن در خانه و حفظ رعایت بهداشتی بر دل طبیعت رفتن ارجحیت دارد و شاید این بهانه ای بشود تا خرافات نحسی سیزده کاهش پیدا کند و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و مشکلات زندگی کم رنگ بشود . 

روز سیزده شادی را  برایتان آرزو می کنم و در هر کجا که هستید شاد و سلامت باشید . 

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم فروردین ۱۳۹۹ساعت 20:42  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

وقتی اسم جنگ برده می شود بلافاصله درگیری بین دو کشور هم مرز یا چند کشور با چند کشور دیگر نظیر جنگ های اول و دوم جهانی در اذهان تداعی می شود  و در تاریخ به ثبت رسیده است .

ولیکن ،ما امروز شاهد جنگی هستیم که برخلاف جنگ  های متداول و متعارف جنگ انسان ها با همنوعان نیست بلکه جنگی است  بین انسان ها با موجوداتی ریز بنام " ویروس " .

ظاهرا در آستانه  دهه سوم قرن بیست و یکم ( سال 2020 ) جنگ انسان با انسان که طی قرن های متمادی جریان داشت در حاشیه قرار گرفته ( اگر چه همچنان ادامه دارد )  فعلا در اولویت قرار ندارد و جای خودش را به جنگ انسان با ویروس ها داد ه است .

امروز تمام کشورهای جهان به شدت و ضعف با این ویروس درگیرند و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود و تعداد بیشتری را در کام مرگ فرو می برد . مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت .

 و از این رو ، به نظر نگارنده جنگ سوم جهانی است .

در این جنگ ، ژورنالیست ها و دیپلمات ها و نظامیان کاره ای نیستند و کاری از دستشان بر نمی آید و قطعنامه های شورای امنیت سازمان عریض و طویل ملل متحد هم نمی تواند کاری انجام دهد .

تنها گروهی که می تواند در این جنگ تاثیر گذار باشد و ویروس را نابود کند پزشکان و داروسازانی  هستند که در مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها  فعال می باشند و تا کشف دارو یا واکسنی که بتواند به مقابله با این دشمن انسان ها بر خیزد باید صبر کرد

مشخص نیست جنگ سوم جهانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت .مطمئنا مانند دو چنگ قبلی بر روی بسیاری از تحولات جهانی تاثیرات مثبت و منفی بر جای خواهد گذاشت و اکنون شاهد کاهش قیمت نفت و نیز در هم ریختگی در بازارهای بزرگ بورس هستیم و سبب نگرانی بسیاری از محافل اقتصادی شده و آینده اقتصاد جهانی را مورد تهدید جدی قرار داده است .

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم فروردین ۱۳۹۹ساعت 23:37  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

از زمان شیوع بیماری کووید 19 تا کنون شش تن از پزشکان بابلی فوت کردند و عبارتند از : 

 1- دکتر مصطفی صمدی - پزشک عمومی 

 2- دکتر فرید نیروئی - پزشک جراح 

 3- دکتر ایرج ابراهیم نژاد - پزشک عمومی 

 4- دکتر صمد بابازاده - پزشک عمومی 

 5- دکترعباس توسن - متخصص گوش و حلق و بینی . محل فوت در تهران 

 6- دکتر مظفر ربیعی متخصص بیهوشی - رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بابل 

به اضافه سه تن از کادرهای دانشگاه علوم پزشکی بابل 

10 جواد جلالی نیا 

 2- سید منوچهر ساداتی 

 3- مجید اردشیری 

خداوند رحمتشان کند . با ذکر فاتحه 

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم فروردین ۱۳۹۹ساعت 12:56  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

فرا رسیدن سال 1399 را به همه مردم دنیا و خصوصا هموطنان در هر کجای جهان زندگی می کنند صمیمانه تبریک می گویم.

امیدوارم هر چه زودتر شر کوید 19 یا همان  کرونا کنده شود و آرامش مجددا به زندگی بشر باز گردد.

سال 1399 آخرین سال قرن چهاردهم هجری شمسی است و سال آینده در چنین روزی یعنی اول فروردین تقویم ورق خواهد خورد و بعد از یکصد سال ، قرنی جدید که همان قرن پانزدهم است شروع خواهد شد . 

از خدا می خواهم تا سال آینده در سلامتی باشید و شاهد آغاز قرن جدید باشیم . امین 

+ نوشته شده در  جمعه یکم فروردین ۱۳۹۹ساعت 12:25  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

سال 1397 هم مانند دیگر سال ها با همه نشیب و فراز هایش , حوادث دلچسب و ناگوار و بعد از 365 روز به پایان رسید و سال 1398 فرا رسید و به این مناسبت به همه هموطنان عزیز عرض تبریک و شاد باش دارم . امیدوارم سال خوبی در پیش رو باشد اگر چه در مطلع سال جدید باران رحمت برای مناطقی از کشور زحمت آفرین شد و راه افتادن سیل در شهرهای مختلف سبب کشته شدن تعدادی و مجروح شدن تعدادی دیگر و بی خانمانی سیلزدگان گردید . مع الوصف با همه این حوادث تلخ ناشی از سیل دلیل بر این  نمی شود که سال خوبی نباشد و از خدا می خواهم خیر و برکاتش را به این مردم ارزانی دارد و از این به بعد شاهد چنین حوادثی نباشیم .

البته خواستن از خدا و امیدوار بودن به او به تنهائی مشکل گشا نیست و خداوند به بشر عقل و هوشیاری و فرا گیری علم و بکارگیری آن و توجه به تجربیات بشری را داده تا انسان ها مخصوصا مدیران جامعه از عقل و دور اندیشی و علم استفاده بهینه بنمایند و به دور از شعار زدگی و توهمات و تخیلات به مدیریت جامعه بپردازند و اجازه ندهند مدیریت روز مره گی سبب ایجاد بحران بشود . 

 امیدوارم در این سال از جنگ های خانمان سوز و ویرانگر در سطح جهانی کاسته شود و صلح و دوستی جایگزین شود . آمین 

+ نوشته شده در  جمعه نهم فروردین ۱۳۹۸ساعت 20:0  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

     به ناگاه در نخستین ساعات روز سه شنبه 7/12/97 خبر استعفای آقای ظریف فضای مجازی و حقیقی را فرا گرفت و سبب تعجب همگان گردید .اگر چه در دقایق اول با شک و تردید همراه بود ولی بعد از مدتی کوتاه ؛ توسط منابع معتبر داخلی صحت آن تائید شد و به یک واقعیت تبدیل شد و در پی آن تحلیل ها و تفسیرها شروع شد . بنده در همان ساعات اولیه طی پیامی در گروه های مجازی خاطر نشان کردم باید ازاظهار نظرسریع خودداری کرد زیرا این استعفا از دو حالت خارج نیست ؛ یا بازی سیاسی است که به نظر بنده جناب ظریف در این حوزه مهارت دارد و یا حادثه واقعی می باشد و به هر حال باید کمی صبر کرد تا دقیقا مشخص بشود و هنوز هم روی این نظر هستم .

   مع الوصف علتی را که بنده براستعفای ایشان می توانم ذکر کنم در زیر خلاصه می کنم :

     آقای ظریف از ابتدای ورودش به وزارت امور خارجه عملا حوزه خاورمیانه و خلیج فارس را به نهاد خارج از وزارتخانه سپرد و  وقت و انرژی خودش را متوجه برجام کرد و نهاد خارج از وزارت خارجه از لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و رفع تحریم ها و ورود به عصر برجام و پول های که به ایران وارد شد رضایت داشتند و می توانستند در امور خاورمیانه و کشورهای عربی هزینه کنند .

      با انتخاب ترامپ و بی رنگ شدن برجام و متعاقب آن تحریم های سخت و سفت آمریکائی ها و سست عمل کردن اروپائی ها و ایجاد مشکلات اقتصادی و مالی برای تهران ؛ در واقع وزارت خارجه و وزیر برجامی آن به عناصر دست دوم تبدیل شدند و کارائی اولیه خودشان را از دست داند و این موضوع را جناب وزیر از مدت ها قبل درک کرده بود و دنبال فرصتی بود تا خودی نشان دهد تا وقتی که در سفر غیر منتظره آقای " بشاراسد " رئیس جمهور سوریه به تهران و در دیدار با آیت الله خامنه ای و رئیس جمهور ؛ از آقای ظریف دعوت به عمل نیامد و ظریف این زمان را بهترین موقعیت برای طرح استعفاء تشخیص داد و اعلام کرد از وزارت کنار می کشد .

     احتمالا در تحلیل شخصی آقای ظریف دو نکته زیرین بررسی شد . اگر استعفایش پذیرفته شود خودش را خلاص کرد و اگر استعفا پذیرفته نشود و تحت فشار افکار عمومی که در این موقعیت ایجاد می کنند یا ایجاد می شود دعوت به کار شود در سایه اعتباری که کسب کرده حداقل در دیدارهائی نظیر بشار اسد از او هم دعوت به عمل می آید و این قدر ضایع نمی شود و حداکثر این که موفق می شود تا FATF را به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برساند .

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۷ساعت 11:33  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

از زمان تاسیس شورای همکاری خلیج فارس ؛ در ماه دسامبر هر سال ؛ سران شش کشور عضو در پایتخت های یکی از کشور ها ی عضو ؛ اجلاس یک روزه ای بر گزار می کنند و در اطراف مسائل داخلی و منطقه و بین المللی مذاکره می کنند و قطعنامه ای حاوی چند بند صادر می کنند و اجلاس امسال در عربستان بر گزار شد و و سران پنج کشور حضور داشتند و فقط رئیس حکومت قطر حاضر نشد و یکی از مقامات ارشد در سیاست خارجیش را به اجلاس فرستاد .بر خلاف اجلاس سال گذشته در کویت که امیر قطر حضور داشت و جای سران عربستان و امارات و بحرین خالی بود .شرکت کردن بعضی ها  و شرکت نکردن بعضی دیگر در سطح سران ناشی از اختلافی است که بین قطر که حکومتش گرایشات اخوان المسلمینی دارد از یک سو  عربستان و امارات وبحرین از دیگر سو

    در اجلاس امسال در عربستان ؛ ملک  " سلمان "پادشان عربستان از کشورهای عضو خواست در مقابل ایران جبهه مشترک تشکیل بدهند و این در حالی است که در داخل خودشان با اختلاف روبرو

هستند  و تا زمانی که به اختلافات داخلیشان که بخشی از این اختلاف ناشی از برتری طلبی ریاض و عدم تمکین دوحه با این برتری طلبی است پایان ندهند هر گز جبهه واحد در مقابل ایران تحقق پیدا نخواهد کرد .

   جای تعجب  است ؛ چرا واشنگتن به اختلافات داخلی کشورهای عضو شورای مزبور پایان نمی دهد و در قامت یک میانجی که روی هر شش کشور نفوذ دارد وارد نمی شود و بینشان دوستی و آشتی بر قرار نمی کند ؟

  برای پاسخ دو فرضیه حاکم است :  یا نمی تواند که نشانگر ضعف آمریکا است و یا نمی خواهد ؛ باید تحلیل بشود چرا آمریکا نمی خواهد ؛ آن هم در شرایطی که موضعی سخت در مقابل تهران اتخاذ کرده

    به هر حال ؛ شورای همکاری خلیج فارس با وضعیت موجود در حل مسائل داخلی و فی ما بین درمانده است تا بخواهد به مسائل منطقه خلیج فارس و ....بپردازد.

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم آذر ۱۳۹۷ساعت 9:51  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

     آمریکا به اتفاق و همکاری کشورهای اروپائی ؛ پیش نویس محکومیت گروه فلسطینی حماس که در باریکه غزه فعالیت و مدیریت می کند را به مجمع عمومی سازمان ملل دادند و در این مجمع بعد از سخنان مدافعین و مخالفین پیش نویس ؛ به رای گذاشته شد و با 87 رای موافق محکومیت و 58 رای مخالف محکومیت و 32 رای ممتنع ( بی تفاوت ) و 16 رای از کشورهای که در رای گیری شرکت نکردند ( بی خیال ) پیش نویس رای نیاورد . 

این رای گیری از چند نظر حائز اهمیت است :

اولا - اگر قبل از رای گیری پیش نویس ؛  پیشنهاد کسب دو سوم آرا به تصویب نمی رسید قطعا پیش

نویس می توانست اکثریت آرا را کسب کند و به تصویب برسد و سرنوشت حماس را در خطر قرار می داد.

ثانیا - با توجه به این که کشورهای عربی به پیش نویس رای مخالف دادند و متجاوز از بیست کشور عربی در سازمان ملل عضو هستند نشان از این واقعیت است که در مجموع حماس از حمایت 58 کشور بر خوردار است و 87 کشور مخالف فعالیت هایش هستند و به اضافه این که 32 کشور رای ممتنع و 16 کشوری که شرکت نکردند نسبت به حماس احساس مسئولیت و همراهی ندارند 

ثالثا- آمریکا و کشورهای غربی که از حامیان پیش نویس بودند و مخصوصا نماینده واشنگتن در سازمان ملل که روزهای پایانی نمایندگیش را در سازمان ملل از طرف کشور متبوعش  می گذراند تلاش گسترده ای را برای کسب دو سوم آرا نمودند و موفق نشدند و غیر از 58 کشوری که رای مخالف دادند 32 کشور رای ممتنع و 16 کشور شرکت نکرده برای قدرت  آمریکا و اروپا  و اسرائیل نکردند وقعی نگذاشتند .

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم آذر ۱۳۹۷ساعت 15:43  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

در ساعت یازده از یازدهمین روز از یازدهمین ماه ( ماه نوامبر )  از سال 2018 میلادی ؛ سران تعدادی از کشور ها در پاریس جمع شدند و یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول را جشن گرفتند و در این مراسم در زیر ساختمان موسوم به طاق نصرت در انتهای خیابان " شانزه لیزه " آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه سخنرانی کرد و حضار دست زدند و بر گزاری این مراسم را تحسین کردند .

     ولی آیا واقعا رهبران جهان خصوصا کشورهای غربی از حوادث تلخ جنگ اول جهانی که صد سال از پایانش می گذرد و میلیون ها کشته و زخمی و آواره بر جای گذاشت و بسیاری از شهرها و مناطق مسکونی و صنعتی را تخریب کرد درس گرفتند  ؟

      اگر درس گرفته بودند چند سال بعد در همان قاره سبز ؛ فاجعه ای بزرگتر و مهیب تر که بسیار گسترده تر از جنگ جهانی اول بود یعنی جنگ جهانی دوم به وقوع نمی پیوست . جنگ دوم جهانی هم به همه رویدادهای ناگوارش درس نشد و از زمان جنگ دوم جهانی به بعد هزاران جنگ کوچک و بزرگ و منطقه ای در چهار گوشه جهان بوقوع پیوست که تلفات و خرابی های آن بیشتر از  دو جنگ قبلی بود . البته غربی ها آموختند که باید کشورهای غربی را مصون از جنگ نگهدارند و کارخانه های تسلیحاتی برای کشورهای جهان سوم فعال باشد و از این نظر است که 70-60 سال اخیر شاهد بروز جنگ های متعدد در کشورهای آسیائی و خصوصا منطقه استراتژیک خاورمیانه و  افریقائی و آمریکای لاتین هستیم.

     اگر جنگ و کشته شدن انسان ها تلخ و زشت و ناگوار است برای همه انسان های روی زمین باید چنین باشد نه این که بخشی از جامعه بشری از فروش تسلیحات جنگی و وسایل کشتار انسان ها در رفاه و آسایش و امنیت باشد وبخشی دیگر ازساکنان کره خاکی در جنگ و کشتار یکدیگر

    تا زمانی که چنین است جشن برای پایان یکصدمین سال  جنگ اول جهانی یک بازی مسخره چیزی بیش نیست .

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم آبان ۱۳۹۷ساعت 22:52  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

هر که نقش خویش بیند در آب
برزگر باران بیند و گازر آفتاب
از چندی قبل که مسئله تحریم ها آمریکا علیه ایران جدی شد و انگلستان درجانب واشنگتن قرار نگرفت و از برجام حمایت کرد و در تحریم با آمریکا همکاری نکرد به نظر بنده ؛ لحن کلام و اخبار و گزارش ها و مصاحبه های B B C مرکز سخن پراکنی انگستان با VOA که بازگو کننده نظرات دولت آمریکا است تفاوت پیدا کرد.
VOA تلاش دارد ؛ ثابت کند تحریم ها به خوبی و همانطور که از قبل برنامه ریزی شده بود پیش می رود بدون آن که آسیبی به مردم ایران وارد شود و.....در مقابل B.B.C در پی آن است که نشان دهد تحریم ها آنطور که آمریکا مدعی است برای واشنگتن موفقیت آمیز نبود و صدمات ناشی از آن متوجه مردم ایران است که بزرگترین آسیب ها به مردم ؛ در حوزه غذا و دارو و تجهیزات پزشکی می باشد .
بارزترین تفاوت ها این دو شبکه در کلام ؛ به مصاحبه اختصاصی  خبرنگار بی بی سی با آقای " مایک پمپئو " وزیر خارجه ایالات متحده را می توان ذکر کرد . خبرنگار دائم در حال تکرار و القا این مسئله است که تحریم به مردم ایران فشار وارد می کند و پمپئو آن را رد می کند . در پی آن ؛ پخش مصاحبه با یک پزشک ایرانی است که ظاهرش نشان می دهد وابسته به حاکمیت ندارد  و   شدیدا و با ادبیاتی بسیار تند به مقامات آمریکائی و تحریم دارو حمله می کند . بر عکس شبکه آمریکائی به سراغ کارشناسانی می رود که می خواهند استدلال کنند و ثابت نمایند که تحریم ها تاثیری بر زندگی مردم نخواهد داشت .
مجموعه این ها ؛ شعری را که در مطلع این یادداشت نوشتم را ثابت می کند .در دنیائی که زندگی می کنیم هر شخص و گروه و تشکیلات و کشوری فقط دنبال منافع خود است ولاغیر و تحولات را با عینک خودش می بیند و نمره عینک ها متفاوت است .

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم آبان ۱۳۹۷ساعت 14:7  توسط دکتر سیف الرضا شهابی  | 

مطالب قدیمی‌تر